Automobilové závody mají mnoho podob. Nejpopulárnější je formule 1, ale velké oblibě se těší i závody starších sériových automobilů, rallye a ve Spojených státech také závod Indianapolis – 500mil. V každém typu automobilových soutěží musí auta splnit určité technické parametry, než se mohou postavit na start.
Formule 1
Závodní vozy F1 jsou lehké jednomístné vozy zhotovené z ultratvrdých materiálů, jako je uhlíkové vlákno a s podvozkem z jednoho kusu. Stabilitu vozu zajišťují stabilizační křidélka a další prvky. Všechny soutěžní kategorie tzv. formulí vycházejí z pevně daných pravidel designu a konstrukce vozů. Mistrovství světa ve formuli 1 se koná od roku 1950. Vítěz se vyhlašuje na základě bodů získaných v takzvaných Velkých cenách, závodech, které se od března do října jezdí na okruzích po celém světě.
Aby se příslušná závodní stáj mohla zúčastnit mistrovství F1, musí její auta splňovat následující kritéria:
§ musí vážit nejméně 600 kg a jejich šířka nesmí přesáhnout 1,8 m; délka vozidla omezená není
§ motor musí být čtyřtaktní, o deseti válcích, každý maximálně o pěti ventilech
§ obsah válců nesmí překročit 3 litry
§ motor nesmí být přeplňovaný
§ karoserie nesmí zakrývat žádnou část kol
§ nádrž musí mít podobu jediného gumového vaku
§ vozidlo musí být opatřeno prvky deformační zóny, otestovanými v zátěžových a nárazových zkouškách
§ vozidlo musí být opatřeno alespoň dvěma zpětnými zrcátky a koncovým světlem pro případ špatné viditelnosti během závodu
§ musí být vybaveno černou skříňkou
Závodní týmy
Při závodě má každá závodní stáj v pohotovosti nejméně 20 mechaniků ve zvláštní zóně, v prostoru startu a cíle, zvané depo. Úkolem mechaniků je zajistit ideální podmínky jezdci a starat se o optimální výkon auta. Před závodem vůz po všech stránkách připraví a v závodu samém jsou schopni poskytovat okamžitý servis i doplnit palivo. Sehraný tým mechaniků dokáže doplnit palivo a provést výměnu všech kol za 5 – 10 sekund.