Nejstarší motocyklový závod, o němž existují záznamy, se jel roku 1896 z Paříže do Nantes a zpět. O rok později se uskutečnil první závod na speciálně vybudované trati v anglickém hrabství Surrey.
Dnes má motocyklový sport celou řadu podob a motorky jsou konstruovány tak, aby obstály na nejrůznějších tratích.
Existuje pět základních kategorií motocyklových závodů:
· závody na okruzích
Jezdí se na speciálně vybudovaných tratích s povrchem z dehtového makadamu a stroje jsou konstruovány takřka výlučně na rychlost.
· silniční závody
Jezdí se na obdobných strojích, avšak na otevřených silničních okruzích. Nejslavnějším závodem tohoto druhu je Tourist Trophy na ostrově Man.
· motokros
Závody se jezdí v přirozeném terénu. Motorky mají prodloužené přední vidlice, zdokonalené odpružení a gumy se zvláštním vzorkem do nerovného terénu.Nejznámějším odvětvím terénních motocyklových soutěží je enduro (též známá jako mezinárodní motocyklová šestidenní) nebo vytrvalostní závody typu Rallye Dakar.
· trialové závody
Jezdí se rovněž v přirozeném terénu a na motokrosových strojích, trať ale zároveň obsahuje umělé překážky.
· závody na ploché dráze
Jezdí se na oválné ploché dráze s hliněným povrchem. Motorky mají prodloužené přední vidlice a gumy se zvláštním vzorkem, ale téměř žádné odpružení. Jezdí se i na povrchu ze škváry a ledu.
Protože v tomto sportu je rychlost na prvním místě, motocykloví závodníci jsou pro případ pádu chránění přilbami a koženými kombinézami se silnými vycpávkami v oblasti loktů a kolen.
Mezinárodní motocyklová federace (Fédération Internationale Motocycliste) – řídící instituce motocyklového sportu – pořádá mistrovství světa na okruzích od roku 1949. Tituly se udělují v kubaturách do 125, 250 a 550 cm3 a v závodě sajdkár.
Sportovci se sdružují v Mezinárodní federaci motocyklistů (FIM).
Legendou motocyklového sportu je Giacomo Agostini (1943), Ital, který od roku 1965 do roku 1977, kdy ukončil závodní činnost, získal 15 mistrovských titulů a zvítězil ve122 Velkých cenách (GP) do 350 a 500 cm3.